3 hiba a kedvelt diétákban, avagy mit okoz a túlzott fogyókúra

A legtöbb diétás étrend kizárólag a minél gyorsabb fogyást tartja szem előtt, az egészséggel és a test funkcióival mit sem törődve. Szervezetünk tökéletes működéséhez nélkülözhetetlenek bizonyos tápanyagok, amiket kizárólag kívülről tápanyagok vagy étrend kiegészítők segítségével vihetsz be. Ezért hiányállapot állhat be testedben, ha csak egyoldalúan, a szigorú fogyókúrát betartva étkezel.

 

  1. veszély: Szénhidráthiány

ok: gyors, étkezés helyettesítő falatok

Sok fogyókúrás módszer alapul a szénhidrátok teljes mellőzésén (pl. Atkins-diéta, Zónadiéta), de a szénhidrát az izmok és az agy üzemanyaga, energiáink egyik forrása, ezért nem mellőzheted teljesen az étrendedből. Vegyél magadhoz alacsony glikémiás indexű szénhidrátokat! (lásd GI index táblázat) Ilyenek például a gyümölcsök, a szőlőcukorral készült termékek, a magvak, teljes kiőrlésű termékek. A finomított széndhidrát alapú élelmiszerek azok, melyek igazán ártalmasak, hirtelen megemelik a vércukor szintet, majd hirtelen le is fog esni, farkas éhséget eredményezve. Diétád során nagyon fontos, hogy ne üsd el az étkezéseidet semmivel, mindig átgondoltan, megfontoltan válaszd ki, hogy mit fogsz enni. A ’gyorsan bekapok egy kis csokit, vagy édeset és rohanok tovább’ nem a megfelelő ahhoz, hogy lefogyj.

Mi utalhat szénhidráthiányra?

Kimerültség, ingerlékenység, gyötrő édesség iránti vágy, esetleg fejfájás, szédülés.

 

  1. veszély: Fehérjehiány

ok: csak zöldséget és gyümölcsöt tartalmazó étrend

Amikor a diéta megkötései miatt elhagyod a fehérjéket étkezésedből, tested az izmokból próbálja kinyerni a számára szükséges tápanyagokat. Így a fehérjeszegény diétád eredménye nem karcsú alak lesz, hanem puha, löttyedt és gyenge izomzat. Nem állítom, hogy a mértéktelen fehérje fogyasztás célravezető, mert nem minden alkatnak kell és szabad fehérjéket fogyasztania. Vannak akik jobban, hosszabb távon elvannak egy kevesebb fehérjével, de alapvetően mindenkinek fontos az izomzat felépítéséhez. Nagyon jó fehérje források a növények, például a babfélék, a bio vagy génfrei szója és a lucerna, amarant vagy ezek csírája. A hús, mint fehérjeforrás nagyon elterjedt, de nem feltétlenül a legjobb választás, mert nagyon nehezen emészthető és emiatt amit ad a szép izmainknak, elveszítjük a kitágult derékméretünkön (erről egy másik cikkben fogok írni). Szem előtt tartandó, hogy túl sok fehérje, (főleg állati fehérje) fogyasztása következtében a test elsavasodási folyamata fokozódik, illetve a húsban található hugysav nem tesz jót az izületeinknek, hiszen kis savkristályokat képez benne, mely fájdalmat okozhat. A savas környezet pedig nem kedves sem a fogyásnak, sem az egészségnek. Tehát megoldás alacsony zsírtartalmú húsok, hal fogyasztása és a növényi fehérjék.

 

Mi utal fehérjehiányra?

A fehérjehiánynak nincs különösebb észlelhető tünete, amikor már az izmok elgyengülését érezzük az már orvosi esetnek mondható.

3. veszély: Vitaminhiány

Ok: mindent megfőzünk, megpárolunk, és semmi sem nyers tányérunkon

A legtöbb diéta figyelmen kívül hagyja a test másodlagos éhezését, és nem ajánl vitaminokat. Azért másodlagos, mert a fogyókúra nem éhezés, hanem egészség megőrzés kellene hogy legyen. A legtöbben szépségük visszanyerése végett szeretnénk lefogyni, és nem gondolnak arra, hogy a legszebbe egy egészséges test. Mindenkinek tisztában kell lennie saját alkatával, genetikai állományával, és egészséges testsúlyát elfogadni. Vannak akiknek ez a nádszál vékony, de vannak olyanok is akiken marad némi egészséges husika. Tartsd tiszteletben egészségedet és ne csak sovány, hanem kicsattanóan szép és energikus akarj lenni.

 

Nagyon fontos, hogy miközben megvonod magadtól a felesleges kalóriákat, tápláld testedet természetes alapú ételekkel, hanem megy étrend kiegészítőkkel.  Ennek hatására nem is leszel éhes!

 

Mi utal vitaminhiányra?

Mindegyik vitamin hiánya más-más tünetet okozhat a szervezetedben, de az immunrendszer legyengülése, fáradékonyság, levertség általános tünet.

Mit tehetsz még, ahhoz, hogy a legszebb legyél környezetedben? - Avagy diétás tippek még

  • Fogyókúrád alatt ne mondj le kedvenc fogásaidról, csak egyél belőlük kevesebbet.
  • A húsok sütéséhez használj teflont, mert így pici olaj is elég a sütéshez, vagy grillezz, a rántott olajban sült dolgok tiltottak.
  • A zöldségeket főzés helyett párold fedő alatt vagy legjobb, ha nyersen fogyasztod, mert így benne maradnak a növényben az értékes tápanyagok!
  • A kedvenc édességeidet fehér liszt helyett barna lisztből készítsd, és finomított cukor helyett ízesítsd őket pici mézzel vagy gyümölcscukorral, és ne egyél belőlük sokat.
  • Bevásárláskor nézz kicsit körül a polcokon, hogy van-e a választott termékből egészségesebb pl: alacsonyabb zsír-, vagy magasabb vitamintartalmú, esetleg cukormentes.
  • Figyelj arra, hogy a cukrot semmiképpen se helyettesítsd édesítőszerrel, mert ezek többet ártanak mint használnak